Jom Menjadi Rakan Blog Shakhanf... Daftar DI SINI.

Name:
Email Address:

form mail

Sunday, June 21, 2009

Belajar Secara 'SMART'



Kita mempunyai di anugerahkan otak yang mana mempunyai bahagian kiri dan kanan. Otak kiri melibatkan pemikiran bercorak akademik seperti perkataan, nombor, matematik, bahasa, kebolehan saitifik, analisis dan penggunaan tangan kanan. Otak kanan pula berhubung dengan aktiviti irama, imaginasi, khayalan, warna, ilham, corak, dimensi dan penggunaan tangan kiri.
Persoalan yang timbul adakah kita menggunakan kedua-dua bahagian otak ini dengan bijaksana..?? Umpamanya adakah kita selalu menggunakan otak kanan kita untuk mengkhayalkan pelajaran atau adakah ia selalu digunakan untuk mengkhayalkan dan mengimaginasi masalah peribadi, angan-angan kosong, dendam, hasad dengki, dan perasaan yang tidak berhubungkait dengan pelajaran...??
Amatlah rugi pada orang yang mensia-siakan kurniaan Allah dalam mencari faedah untuk dirinya dan beruntunglah sesiapa yang sentiasa menghargai setiap kurniaan Allah pada dirinya. Tahniah saya ucapkan..!!

Di sini ingin saya bongkarkan kepada anda semua beberapa Rahsia di Sebalik Pengurusan Masa Pelajar Cemerlang.
(Rahsia-rahsia ini adalah melalui hasil soal selidik dan pemerhatian terhadap beberapa pelajar cemerlang.)

1. Masa Sebelum Tidur- Masa berbaring sebelum tidur, amalkan teknik belajar secara bayangan. Menulis atau menyelesaikan masalah dengan cara menulis dengan menggunakan jari telunjuk di atas tilam.

2. Masa Terbangun Di Tengah Malam- Menunaikan solat sunat Tahajud dan solat sunat Hajat kerana usaha yang gigih disertakan doa ke hadrat Allah akan menyinarkan "KEJAYAAN HAKIKI".

3. Masa Bangun Tidur; Subuh/Pagi-Bayangkan pelajaran semalam dan ringankan lidah untuk membaca Ayat Al-Quran.

4. Datang Awal Ke Kelas- Membuat rujukan semalam dan kalau berkesempatan baca terlebih dahulu sebelum kelas bermula.

5. Masa Makan Tengahari & Makan Malam- Cuba bayangkan kembali apa yang diajar kemudian biarkan telinga anda seolah-olah mendengar kembali apa yang di terangkan di dalam kelas walhal realitinya anda sedang makan.

6. Masa Melakukan Ulangkaji- Belajar secara fleksibel iaitu mempelbagaikan kaedah,gaya dan corak pembelajaran mengikut kesesuaian had mampu otak untuk menerima maklumat yang dipelajari.

7. Masa Rehat Selepas Makan- Lapangkan masa selama 5 minit untuk mengingat fakta-fakta penting yang anda baca.

SELAMAT MAJU JAYA...

Nukilan Ikhlas: shakhanf