Jom Menjadi Rakan Blog Shakhanf... Daftar DI SINI.

Name:
Email Address:

form mail

Monday, July 6, 2009

Kualiti Diri Yang CEMERLANG





Ketulusan

Ketulusan menempati peringkat pertama sebagai sifat yang paling disukai oleh semua orang. Ketulusan membuat orang lain merasa aman dan dihargai kerana yakin tidak akan perbodoh atau dibohongi. Orang yang tulus selalu mengatakan kebenaran, tidak suka mengada-ada, pura- pura, mencari-cari alasan atau memutarbalikkan fakta. Prinsipnya "Ya diatas Hak dan Tidak diatas Batil".Tentu akan lebih ideal bila ketulusan yang selembut merpati itu diimbangi dengan kecerdikan seekor ular. Dengan begitu, ketulusan tidak menjadi satu punca secara intelektual yang akan merugikan diri sendiri.

Kerendahan Hati

Berbeza dengan maksud rendah diri yang merupakan kelemahan, kerendahan hati dalam erti lainnya adalah menjurus kepada satu bentuk kekuatan. Hanya orang yang kuat jiwanya yang mampu bersikap rendah hati. Ibarat resmi padi yang semakin berisi semakin tunduk. Orang yang rendah hati mudah untuk mengakui dan menghargai keunggulan orang lain. Ia mampu membuat orang yang diatasnya merasa serasi dan membuat orang yang di bawahnya tidak merasa dipandang rendah.

Kesetiaan

Kesetiaan kini menjadi satu sifat yang sangat tinggi harganya. Orang yang setia selalu dipercayai dan diyakini. Dia selalu menepati janji, berkomitmen tinggi, rela berkorban dan tidak suka khianat.

Berfikiran Positif

Orang yang bersikap positif (positive thinking) selalu berusaha melihat segala sesuatu dari kaca mata positif, bahkan dalam situasi yang buruk sekalipun. Dia lebih suka bercakap tentang kebaikan berbanding keburukan orang lain, lebih suka bicara mengenai harapan daripada keputusasaan, lebih suka mencari penyelesaian daripada berputus asa (kecewa), lebih suka memuji daripada mengugut, dan sebagainya.

Keceriaan

Konsep perkata 'keceriaan' tidak harus diertikan ekspresi wajah dan tubuh tapi sikap hati. Orang yang ceria adalah orang yang menghargai dan menikmati kehidupannya, tidak suka mengeluh dan selalu berusaha meraih kegembiraan. Dia berpotensi untuk menghibur dan mendorong semangat orang lain.

Bertanggungjawab

Orang yang bertanggungjawab akan melaksanakan kewajibannya dengan sungguh-sungguh. Kalau melakukan kesalahan, dia berani mengakuinya. Ketika mengalami kegagalan, dia tidak akan mencari kambing hitam untuk disalahkan. Bahkan kalau dia merasa kecewa dan sakit hati, dia tidak akan menyalahkan siapapun. Dia menyadari bahwa dirinya sendirilah yang bertanggung jawab atas apapun yang dialami dan dirasakannya.

Percaya Diri

Rasa percaya diri memungkinkan seseorang menerima dirinya seadanya, menghargai dirinya dan menghargai orang lain. Orang yang percaya diri mudah menyesuaikan diri dengan lingkungan dan situasi yang baru. Dia tahu apa yang harus dilakukannya dan melakukannya dengan baik.

Kebesaran Jiwa

Kebesaran jiwa dapat dilihat dari kemampuan seseorang memaafkan orang lain.Orang yang berjiwa besar tidak membiarkan dirinya dikuasai oleh rasa benci dan permusuhan. Ketika menghadapi masa- masa sukar dia tetap tegar, tidak membiarkan dirinya hanyut dalam kesedihan dan keputusasaan.

Sentiasa Terbuka

Orang yang bersikap terbuka menganggap hidup ini ringan. Dia tidak suka membesar-besarkan masalah kecil. Bahkan berusaha mengecilkan masalah-masalah besar. Dia tidak suka mengungkit masa lalu dan tidak pandang kepada perspektif negatif dengan masa depan. Dia tidak suka untuk memeningkan kepala dan stress dengan masalah-masalah yang berada di luar kemampuannya.

No comments:

Post a Comment