Jom Menjadi Rakan Blog Shakhanf... Daftar DI SINI.

Name:
Email Address:

form mail

Tuesday, July 21, 2009

Informasi Hangat...E-Book Dan Tabiat Membaca Di Malaysia.

Salam Perkhabaran buat sahabat...
Kali ini saya ingin berkongsi dengan sahabat semua tentang kelebihan dan kekurangan E-Book. Tahukah sahabat bahawa E-Book amat popular di Amerika Syarikat, Sweeden, Australia, Canada, German, Italy dan Jepun bermula tahun 1990-an lagi. Diorang memang selalu bergerak lebih cepat dari kita..Tapi jangan risau, kadang-kadang kereta yang mahal dan mewah pun ada yang rosak walaupun baru seminggu digunakan.
Dan kadang-kadang kuda yang sedang laju berlari akan terpelecok sebab kepenatan dalam larian.
Jadi jangan mengalah, jom kita sama-sama terus mengejar diorang dengan semangat dan kesungguhan.

Hmm berbalik kita dengan perbincangan mengenai E-Book tadi yer...hehe
Penggunaan E-Book oleh masyarakat barat terutamanya adalah amat popular kerana bagi mereka E-Book lebih senang untuk dibawa dan dibaca atau diakses di mana-mana.
Walaupun dengan kesibukan bekerja pada tahap dunia pertama, diorang masih tetap mempunyai hobi membaca kerana jelasnya membaca buku ilmiah yang berbentuk santai boleh mengurangkan tekanan kerja secara psikologinya.

E-Book mempunyai banyak kelebihannya tapi ada juga kelemahannya.
Tapi jika sahabat mempunyai hobi membaca buku berbentuk fizikal, saya sarankan kepada sahabat agar menambah dan mengembangkan lagi hobi membaca buku sahabat sekalian dengan menggunakan medium berbentuk fizikal dan elektronik dalam pembacaan.
Kualiti E-Book adalah setanding dengan buku berbentuk fizikal..Tapi tidak dinafikan ada juga E-Book yang kurang kualtiti dan bukankah hal sebegini juga wujud pada buku yang berbentuk fizikal? Jadi ia adalah sama dari segi penampilan dalamannya.
Apa yang penting, sahabat kena bijak dalam memilih dan menilai tahap kualiti E-Book dan juga buku melalui abstraknya.

E-Book tak boleh dibelek-belek macam buku tapi tidak memberatkan.
Malah anda boleh bawa 1000 judul E-Book dalam 'Pendrive' ketika anda ke pejabat mahupun belajar untuk mengisi masa rehat anda.

E-Book boleh disimpan dalam seberapa banyak salinan yang anda mahu.
Buku berbentuk fizikal adalah perlu untuk anda simpan di tempat yang betul agar tidak hilang mahupun rosak.

Sebenarnya perbezaan E-Book degang buku sejelasnya hanya dari segi medium kewujudannya iaitu E-Book bermediumkan elektronik sebaliknya buku adalah berbentuk fizikal. Dari segi isi kandungan dan pengolahan adalah sama kualitinya.
Jadi, tidak salah untuk kita mengembangkan minat membaca kita dengan menggunakan medium yang berbentuk eletronik. Apa yang utama adalah saranan kerajaan dalam menggalakkan masyarakat untuk sentiasa mengamalkan hobi membaca.

" Membaca adalah jalinan utama pengaliran ilmu."

No comments:

Post a Comment